Втілення ваших ідей у життя
через управління проєктами

Угору

Вплив та влада менеджера проєктів

Вплив та влада менеджера проєктів

6 грудня 2021

Проекти створюють люди, тому злагоджена робота усієї проектної команди та інших стейкхолдерів надзвичайно важлива. Для успішного завершення проекту менеджеру слід належним чином використовувати свою владу та чинити відповідний вплив на стейкхолдерів. Але що ж саме означають поняття «влада» та «вплив»?

Влада – можливість керувати ресурсами, необхідними  для інших людей. Менеджер проекту може організувати роботу команди таким чином, щоб користь від проекту отримували як ключові стейкхолдери, так і члени команди.

Важливим етапом при призначенні  певного об’єму робіт членами команди є пошук відповідей на такі питання: «чого бажають стейкхолдери?», «як досягти цього?», «чи є альтернативи для отримання результату?».

Знайшовши відповідь на ці питання, менеджер може знайти вірну стратегію для успішного впровадження проекту.

Керівник проектів застосовує навичку впливу, коли своєю поведінкою змінює сприйняття та дії інших людей. Можна здійснювати вплив за допомогою прохання, наказів і навіть ідей.

Для здійснення впливу керівника проекту на команду важливими є спонукання та стимулювання до виконання конкретних дій, необхідних для досягнення певної мети.

Часто у керівників проектів можуть виникати труднощі під час спілкування з членами команди через надмірну впевненість у правильності власних ідей та рішень, особливо у випадках, коли вони нехтують думкою досвідчених стейкголдерів, які можуть запропонувати більш ефективні методи для досягнення бажаного результату в проекті.

Відсутність довірливих відносин між членами команди та менеджерами призводить до порушення термінів виконання проекту та небажання команди належним чином виконувати свої обов’язки.

Як саме ефективно чинити вплив на команду без примусів та порушення етичних норм?

Провідний соціолог у сфері впливу Роберт Чалдіні стверджує, що хороший менеджер - той, хто вміє переконати інших людей взяти участь або зробити свій внесок у спільну справу.

У своїй книзі «Психологія впливу» він описує 6 принципів, які допоможуть досягти мети, не вдаючись до зловживання владою та маніпулювання. Розглянемо деякі з них:

  • Принцип взаємодопомоги. Допомагаючи людям, акцентуйте увагу на тому, що взаємодопомога – основа двосторонніх партнерських відносин. Набагато легше вплинути на людину, яка вдячна вам за надану їй послугу.
  • Принцип авторитету. Інколи необхідно змінити напрям чи ключові моменти у роботі команди. Для того щоб переконати людей, менеджеру слід наголосити на тому, що команда може втратити більше, якщо не змінить курс. Варто також знайти експерта або авторитетну особу, які будуть згодні з новим курсом і підтримають ініціативу. Авторитетна особа – не завжди начальник –  це також може бути співробітник, якого поважають у колективі.
  • Принцип пошуку спільних інтересів. Буває так, що виникають ситуації, коли необхідно взяти участь у проектах, які не приносять прибуток. Для того, щоб люди захотіли долучитися до такого проекту, дуже важливо створити командний дух. Тому варто знайти те спільне, що поєднує різних людей – членів команди. Допомогти у цьому можуть профілі співробітників у соціальних мережах. Так можна з'ясувати, що менеджер і підлеглий мають однакове  хобі (спорт, в'язання тощо). Ми відчуваємо симпатію до тих людей, з якими  маємо щось схоже. Співробітник, з яким у вас є спільні інтереси, швидше погодиться допомогти вам при виконанні складних завдань.
  • Розуміння культурних особливостей працівників. У США (культура індивідуалізму) для того, щоб переконати людей чинити певним чином, враховують фактор наявності такого досвіду у минулому (чи робили ці люди щось подібне раніше), а в Польщі (культура колективізму) визначальний фактор – попередній досвід друзів та знайомих.
  • Увага до етичних та моральних цінностей людей – учасників певної групи. Так на фірмі, яка проводить негідну політику по відношенню до зовнішніх партнерів, співробітники, які вважають нечесність неприйнятною, будуть відчувати негативні емоції. Інші, для яких недоброчесність – норма, нечесно чинитимуть щодо самої фірми. В результаті це призведе до непорядності у роботі і матиме негативний вплив на чистий прибуток.

Існують і інші методи успішного проведення переговорів та впливу на прийняття рішень:

  • Під час прийняття остаточного рішення за принципом більшості голосів, важливо вислухати позицію усіх учасників переговорів, і запобігти тому, щоб думка тих, хто має владу, домінувала над позицією тих, хто не наділений  нею (кожний голос важливий).
  • Для створення проекту, який підтримає цільова аудиторія, необхідно чітке  розуміння її поглядів та інтересів.
  • Важливо також “почути” точку зору інших членів переговорів, яка відрізняється від вашої.
  • Будьте готові змінити правила гри. У випадку, якщо не вдається дійти  спільного рішення, можна спробувати змінити підхід - відстоювати право більшості, зосередитися на позиції керівника, або ж передати право прийняття  рішення іншій особі.

Проектний менеджер має бути підготовленим до того, щоб за необхідності,  вплинути на ухвалення рішення. Дуже важливо залишатися гнучким та не боятися змінювати правила. Ключовим шляхом до успіху є розуміння інтересів та цілей сторін – як тих, що підтримують так і тих, що виступають проти певної стратегії.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Author Talks: Vanessa Bohns on our hidden potential to persuade
  2. Author Talks: Power, for all
  3. Much anew about ‘nudging’
  4. The Uses (and Abuses) of Influence
  5. These Strategies Will Help You Influence How Decisions Get Made

Усі дописи