Втілення ваших ідей у життя
через управління проєктами

Угору

Менеджер чи коуч?

Менеджер чи коуч?

6 травня 2021

Які якості вирізняють успішного менеджера з-поміж інших? Найімовірніше, ви скажете, що цінність менеджера для компанії полягає у його здатності домагатися від команди максимальних результатів. Адже він відповідає за формування високопродуктивних команд і її мотивацію для реалізації успішних проєктів. Якщо вдуматися, то так само визначають успішність тренера. Важливим фактором ефективних команд є наявність лідера, який вміє поєднувати в собі обидві ролі – і досвідченого менеджера, і турботливого тренера.

На наших курсах підготовки до РМР сертифікації ми детально розглядаємо поняття коучингу, організації ефективного навчання, і як ця активність пов’язана з менеджментом проєктів в цілому.

Констатуймо факт: більшість менеджерів не усвідомлюють справжнє значення коучингу і вважають себе менеджерами, схожими на коуча. Насправді згідно з дослідженням Harvard Business Review, більшість менеджерів вважають, що вони – прекрасні коучі, хоча вони просто говорять своїм співробітникам, що їм робити. Те ж дослідження стверджує, що менеджери часто консультують, дають своїй команді поради або підказують пряме розв’язання проблеми й вважають, що такий мікроменеджмент є частиною коучингу.

Різниця між менеджером і коучем

У той час як менеджер займається організацією робочого процесу для досягнення результатів, коуч управляє роботою команди та допомагає людям перейти на наступний рівень ефективності. Розгляньмо обидві ролі трохи глибше.

Менеджери зазвичай використовують постановку завдань для управління членами команди, щоб забезпечити ефективну реалізацію проєкту. Управління особливо корисно, коли виникає криза або потрібно швидко досягти конкретних результатів. Бути менеджером – означає бути людиною, до якої члени команди звертаються за відповідями.

Зворотний бік медалі – коучинг. Якщо управління полягає в наданні вказівок, постановці завдань і моніторингу прогресу, коучинг передбачає партнерство і дослідження.

Одне із завдань менеджера – в тому числі заохочувати ріст, впевненість і амбіції співробітників, те ж саме коучі роблять це для своїх команд. Однак, згідно з дослідженнями International Coach Federation, тільки 25% організацій мають сильну коучингову культуру. Опитування показало, що 79% респондентів вважають, що їх співробітники цінують коучинг, але більшість компаній не практикують такий тип взаємодії. Це поширена проблема і часта причина низької залученості, продуктивності та утримання співробітників.

Коучинг – це вміння і мистецтво допомагати комусь поліпшити свою роботу і повністю розкрити свій потенціал. Навички коучингу часто поділяють на директивні та недирективні.

  • Директивні навички включають: навчання, консультування, зворотний зв’язок, рекомендації.
  • Недирективний коучинг полягає у влучних питаннях і вмінні слухати, а не у простому пропонуванні ідей або варіантів розв’язання проблем.

Хороші тренери знають, як і коли поставити правильне питання, коли дати зворотний зв’язок, коли ситуація вимагає ради й т.д. Менеджерам ці методи доступні, але їм все одно ще необхідно відмовитися від деяких упереджень щодо здібностей своїх команд до самоорганізації.

5 моделей поведінки менеджерів, які хочуть навчитися коучингу:

  1. Знання, як мотивувати людей, вимагає не тільки розуміння особистості кожного члена команди, а й побудови засад довіри. Як тільки у вас буде таке взаєморозуміння, люди почнуть довіряти вам і відчувати себе почутими. Вірте, що кожен співробітник може вдосконалюватися. Менеджер не може розвивати співробітника і виступати його коучем, якщо не вірить в його здібності.
  2. Частіше давайте співробітникам зворотний зв’язок. Ефективний зворотний зв’язок заснований на співчутті й орієнтації на позитивне майбутнє. Ваша робота як менеджера – допомагати команді працювати з максимальною віддачею. Іноді це вимагає і негативно забарвленого зворотного зв’язку, тобто критики. Коли ви залишаєте відгук, пам’ятайте, що ви робите це для того, щоб допомогти співробітникам стати досконалішими. Будь-яка успішна система зворотного зв’язку побудована на емпатії, на ідеї, що ми всі разом «пливемо в одному човні».
  3. Будьте готові зменшити оберти, і витратити час на коучинг. Так, швидше і простіше пояснити все на словах і дати пораду. Коучинг вимагає набагато більше часу і терпіння, а також цілеспрямованої практики. Однак цей суттєвий внесок в людей приносить кращу віддачу, ніж будь-які інші управлінські практики. Люди навчаються, розвиваються, продуктивність підвищується, співробітники стають більш задоволеними та залученими, а організації стають успішнішими.
  4. Навчіть свою команду дивитися на невдачі, як на можливість стати кращими. Як лідер ви повинні показати своїй команді, що невдача – це нормально. Ви повинні жити тими цінностями, які проповідуєте, і бути взірцем того, як треба вчитися і вдосконалюватися.
  5. Для сьогоднішніх менеджерів нереально мати всебічні знання про всі технічні та ділові навички всіх своїх співробітників. Це означає, що єдиний ефективний спосіб поліпшити роботу своєї команди – це підтримати вже наявні ноу-хау членів команди й покращити їх за допомогою активного слухання, ретельного опитування і планування дій. Більш того, в постійно мінливому світі, де всім співробітникам необхідно регулярно підвищувати кваліфікацію, менеджери можуть підтримувати розвиток членів своєї команди на індивідуальній основі.

Коли менеджери проєктів, що володіють навичками коучингу, працюють з командами, вони набагато глибше аналізують сильні та слабкі сторони членів команди й більш прицільно діють в областях, які потребують розвитку. Це допомагає їм делегувати завдання, які відповідають навичкам, інтересам і кар’єрним цілям їх співробітників. Екосистема навчання, обміну знаннями, постійний зворотний зв’язок і розвиток особистих переваг допомагають членам команди відчувати себе цінними, і своєю чергою, це веде до високої продуктивності та більш ефективної взаємодії.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Why Today’s Managers must Become Coaches (and how you can do it)
  2. Chuck A. ReynoldsMay (2014) Manager or Coach: What’s the Difference?
  3. Alison Napolitano (2020) Manager, Coach or Mentor? Different Roles for Different Goals

Усі дописи