Втілення ваших ідей у життя
через управління проєктами

Угору

Як менеджеру позбутися синдрому самозванця

Як менеджеру позбутися синдрому самозванця

14 квітня 2021

Навіть успішні люди часом сумніваються у своїх можливостях, сприймаючи особисті здобутки як результат випадкової удачі. Це психологічне явище, відоме як синдром самозванця, вселяє впевненість у тому, що ви невдаха, попри докази, які підтверджують ваш професіоналізм.

Дослідження, проведене Європейським інститутом лідерства та менеджменту, показало, що 50% жінок-менеджерів і 31% чоловіків-менеджерів регулярно відчувають невпевненість в собі.

Що таке синдром самозванця?

Синдром самозванця — це уявне самокатування, при якому людина відчуває себе неповноцінною, не дивлячись на наявний успіх. Проблема в тому, що люди, які страждають цим синдромом, мають викривлене негативне сприйняття себе. До того ж самозванці страждають хронічною невпевненістю в собі та почуттям «інтелектуального шахрайства», яке переважає над їхнім відчуттям успіху або зовнішніми доказами їх компетентності.

Ці почуття знайомі керівникам проєктів, тому що тягар лідерства і контролю покладається безпосередньо на них. Очікується, що вони, як «універсальні солдати», будуть володіти всією інформацією щодо проєкту — думки зацікавлених сторін, обізнаність про всі етапи та робочі процеси проєкту, проблеми та можливі способи їх усунення і т.д. Таке нечітке визначення ролі та обов'язків змушує замислитися, чи мають право менеджери взагалі займати цю посаду.

Якщо у вашій команді є співробітник з явними ознаками синдрому «самозванця», а може і ви виявите у себе симптоми, то наступні поради допоможуть зменшити негативні наслідки епідемії невпевненості.

Симптоматичні типи самозванців:

Перфекціоністи покладають на себе надзвичайно високі сподівання, і навіть якщо вони досягають 99% цілей, вони відчувають себе невдахами. Будь-яка невелика помилка ставить під сумнів їх власні вміння.

Експерти жадають знати кожну деталь перед тим, як почати проєкт, і постійно вдосконалюють свої навички. Вони не будуть відправляти резюме в компанію, якщо не відповідають всім критеріям, зазначеним у вакансії. Часто такі люди можуть не наважитися поставити запитання або виступити на нараді, тому що страхаються мати нерозумний вигляд, якщо вони чогось не знають.

Геній ставить надмірно високі цілі, а потім відчуває себе пригніченим, якщо не вдається досягти успіху з першої спроби. Генії звикли до того, що деякі завдання легко вирішуються. Але коли рівень складності підвищується і їм доводиться докладати додаткових зусиль, їх внутрішній голос невпевненості шепоче, що це їм не до снаги.

Солісти прагнуть виконувати завдання самостійно. Їм важко просити про допомогу, оскільки для них це є проявом слабкості та непрофесіоналізму.

Супергерой старанно працює, щоб довести, що він не самозванець. Такі люди ставлять собі за мету досягти успіху у всіх сферах життя — на роботі, в особистому житті, як партнери — і піддаються стресу, коли щось не вдається зробити.

Бій з самозванцем: способи подолання сумнівів

  1. Об'єктивність. Люди, які не переймаються перед нарадою і майбутнім підвищенням, реалістично оцінюють себе і не надто зважають на думку інших. Щоб залишатися об'єктивним стосовно власної роботи, запитайте себе: «Що в моєму розумінні означає «хороша робота»?», «Що у мене сьогодні добре вийшло?», «Що ще слід поліпшити та доопрацювати?».
  2. Компліменти — це не лестощі. Щоб реалістичніше сприймати власні досягнення, зосередьтеся на похвалі, яка пов'язана з вашими конкретними навичками й здібностями. Припустимо, керівник дає позитивний відгук про вашу презентацію, подякуйте та уточніть, що саме йому сподобалося. Похвала — це також приклад об'єктивної оцінки ваших результатів. Якщо ви менеджер, не забувайте хвалити співробітників і ділитися позитивними відгуками про їхню роботу.
  3. Відмовтеся від думки про досконалість. Вибирайте курс на розвиток, а не сліпо прагніть стати досконалими. Напрямок розвитку гарантує, що ви приймаєте свої недоліки та вразливі сторони, і прагнете стати кращими. Більшість менеджерів-самозванців через перфекціонізм забувають, що сьогоднішня досконалість — це завтрашні недоліки.
  4. Сформулюйте реалістичні цілі. Наявність нереалістичних особистих і робочих цілей мають сильний психологічний тиск на особистість. Також це викликає розчарування в разі невдачі. З іншого боку, коли ви ставите перед собою реалістичні цілі, ви налаштовуєте себе на успіх, а це зміцнює вашу самооцінку і впевненість.
  5. Уникайте самокритики. Критика впливає не тільки на якість роботи, а й руйнує впевненість у собі. Приклади самокритики: «Я невдаха», «Я недостатньо хороший» або «Як я міг бути таким дурним, щоб зробити таку помилку?». Ці негативні думки створюють ментальний блок і заважають бачити власні переваги. Пам'ятайте про те, що невдачі та помилки — це невіддільна частина життя, яка сприяє розвитку.
  6. Не бійтеся просити про допомогу. В цьому немає нічого ганебного. Якщо ви не знаєте, як щось робити, запитайте колегу. Якщо ви не розумієте, як розв'язати проблему, зверніться за порадою до наставника. Цю роль може взяти на себе керівник, який вже пройшов той же шлях. Він краще за інших розуміє, як бути у цьому разі.

Більшість людей сумніваються в собі, і це нормально. Важливо не дозволяти цьому почуттю контролювати ваші дії та пам'ятати, що навіть власне бачення не завжди відображає реальність. Перший крок до подолання синдрому самозванця — це прийняття проблеми. Усвідомте, як ви ставитеся до себе, свого робочого середовища та як ви сприймаєте власні досягнення.

Але якщо ви відчуваєте себе самозванцем, це лише свідчить про те, що ви досягли певного успіху, який ви все ще помилково приписуєте удачі. Замість ментальної відмови від власних досягнень, спробуйте перетворити сумніви в почуття вдячності за особисті досягнення.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. How to Deal with Imposter Syndrome as a Manager
  2. Ben Richardson (2019) New Manager’s Survival Guide: Dealing with Imposter Syndrome

Усі дописи