Втілення ваших ідей у життя
через управління проєктами

Угору

Хвалити не слід дорікати

Хвалити не слід дорікати

2 березня 2021

Коли справа доходить до мотивації членів команди, похвала і визнання за виконану роботу здебільшого надзвичайно дієві. Позитивний вплив компліментів на емоційний стан людини часто недооцінюють. Схвалення викликає в нас гордість, задоволення і підвищене почуття власної гідності. Це відбувається через викид дофаміну, який допомагає контролювати центри винагороди та задоволення в мозку. Дофамін не тільки покращує самопочуття, але також сприяє інноваційному мисленню та креативному розв'язанню проблем.

Методи стимулювання

Деяким керівникам простіше висловити свою вдячність співробітникам матеріально: бонуси, заохочувальні виплати та підвищення заробітної плати часто розглядаються як дієвий спосіб мотивації, який здатен спонукати людей до більших зусиль і віддачі. До того ж додатковий прибуток ще нікого не розчарував. Але відомо, що ефект від фінансової мотивації дуже короткостроковий.

Вплив похвали

Експерти з менеджменту Едріан Гостик і Честер Елтон в книзі «The Carrot Principle» опублікували результати дослідження, в якому взяли участь понад 200 тисяч людей. З'ясувалося, що менеджери, які регулярно хвалять своїх співробітників, мають меншу плинність кадрів, а 79% співробітників, які звільнилися з роботи, називали відсутність вдячності з боку керівництва головною причиною звільнення.

Тим же дослідженням було підтверджено, що похвала важлива для мотивації команди. Компліменти та визнання за роботу — спосіб, який допомагає підняти командний дух. Крім того, співробітники, котрі переживають підйом на роботі, також з більшою ймовірністю працюють старанніше і готові робити все можливе, щоб допомагати колегам та підтримувати цілі свого роботодавця.

Хорошому менеджеру важливо розвивати м'які навички, однією з яких є вміння ефективно хвалити. Це уміння треба розвивати, як звичку. Якщо ви не майстри в компліментах або відчуваєте себе ніяково в такі моменти, наступні правила допоможуть вам опанувати мистецтво похвали.

Правила ефективної похвали

Визнавайте героїв. Якщо хтось із команди виділився хорошими результатами, не залишайте цього героя непоміченим. Як то кажуть, критикуйте приватно, хваліть публічно. Корисна також і приватна похвала: в письмовій формі (листівка з вдячністю або електронний лист) або усно при особистій зустрічі. Обов'язково конкретизуйте свою похвалу, вкажіть, за що саме ви вдячні члену команди або іншому стейкхолдеру.

Балансуйте. З огляду на те, як збільшується команда стає важче стежити за роботою кожного учасника команди. Так, керівнику проєкту важливо попереджати ризики й проблеми, мінімізувати вартість виправлення помилок. Але фокусуючись тільки на проблемах, можна демотивувати команду. Дотримуйтесь балансу між критикою і похвалою, а ще краще — проявіть мудрість: не критикуйте дії людини, тим паче її особистість, запропонуйте варіанти більш ефективної поведінки, поясніть що ви очікуєте від команди або окремої людини. Тобто наведіть приклад. Адже люди можуть не розуміти, що є правильним з вашого погляду. Водночас відзначайте завдання, з якими команда або окрема людина успішно впоралася, і похваліть за це. Подивіться на правила проведення ретроспектив – під час таких зустрічей не бажано говорити тільки про помилки й проблеми, вагома частина часу присвячується оцінці того, що було виконано добре.

Поєднайте результати з головною метою проєкту. Визнання за хорошу роботу відіграє важливу роль в тому, щоб люди залишалися задоволені своєю діяльністю і підтримували самооцінку на здоровому рівні. Але ще більше мотивує розуміння сенсу і мети — чому я це роблю, для чого, який сенс в моїй роботі, що такого важливого я роблю. Нагадайте співробітникам, чому вони працюють в цьому проєкті. Коли люди розуміють, чому їх робота важлива і як вона пов'язана з метою компанії або проєкту, ви залучаєте вищі рівні мотивації.

Похвала для всіх. Як щодо неефективних і недосвідчених співробітників? Як бути, якщо результати їх роботи вас не задовольняють? Навіть молодий і недосвідчений член команди або той, хто виконує менш значну роботу, заслуговує на похвалу. Не поспішайте їх критикувати, адже, швидше за все, такі співробітники самі розуміють, що виконують свою роботу не дуже добре, і ваша критика тільки посилить їх невпевненість. Використовуйте більш стратегічний підхід. Для початку, постарайтеся зрозуміти причини низької ефективності. Наприклад, погана робота члена команди може бути пов'язана з проблемами у нього вдома або в команді, з перевантаженістю, мультизадачністю, відсутністю задоволення від роботи, зміною цілей і інтересів, вигорянням або іншими причинами. Згадаймо, що керівник проєкту відповідає за тих, хто працює в його команді. З ким би йому не довелося працювати під час проєкту, результативність команди — його відповідальність. Розуміння контексту допоможе вам проявляти позитивні наміри до всіх, з ким ви працюєте, а не тільки до високорезультативних членів команди.

Далі, щоб дійсно змінити ситуацію на краще, необхідно визначитися, в першу чергу для себе, що ви очікуєте від малоефективного члена команди, і потім вже спокійно і ввічливо пояснити, що і як треба зробити або змінити, і що саме є прикладом ефективної роботи. Застосовуйте коучинг, наставництво, лідерство через служіння і... похваліть. Варто підбадьорити та повідомити, що ви впевнені в здібностях цього члена команди. Надайте кредит довіри. Такий підхід творить чудеса!

Згадайте себе дитиною, яка вчилася їздити на велосипеді. Ви багато разів падали й зазнавали невдачі, перш ніж проїхати рівно перші десять метрів. Що тоді допомогло вам продовжувати спроби? Друг, член сім'ї або батьки заохочували вас. Хоча дитинство залишилося позаду, ми все ще мотивовані похвалою і визнанням. Якщо ви намагаєтеся змусити когось поліпшити результати на роботі, хваліть його навіть за найменші спроби.

При цьому позитивні ефекти від похвали можуть не мати тривалої дії, якщо у співробітника дуже низька самооцінка і, відповідно, мотивація. В такому випадку дієвим способом стане позитивне підкріплення — заохочення певної поведінки за допомогою системи похвали. Позитивне підкріплення працює, тому що мозок пов'язує дію з нагородою, і суб'єкт повторює цільову дію, сподіваючись отримати винагороду в майбутньому. Пам'ятайте, що важливо попередньо виявити проблему і пояснити, на який результат ви розраховуєте. Позитивне підкріплення особливо ефективне при встановленні нової моделі поведінки й для вивчення нових навичок. До того ж це практичний спосіб змусити психологічні принципи працювати в повсякденному житті для досягнення видатних результатів. Підкріплюючи компліментами кожен успіх співробітника, ви підвищуєте його впевненість і почуття власної гідності.

Навіть щирого «спасибі» від менеджера проєкту, замовника, спонсора або лідера команди буде достатньо, щоб співробітник відчув, що його внесок в проєкт цінується. Визнання — це нагорода, яку люди цінують вище, ніж фінансові стимули. Продуманий і красиво сформульований комплімент може істотно вплинути на мотивацію співробітників. Тому похвалу слід розглядати не як разову дію, а як мотиваційну стратегію. Для цього необхідні увага і турбота — і це, власне кажучи, те, що змушує вашу команду працювати, докладаючи максимальні зусилля.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. 5 Ways to Give Effective Praise to Motivate Your Team
  2. Dina Gerdeman (2019) Forget Cash. Here Are Better Ways to Motivate Employees
  3. How to Turn around a Disengaged or Underperforming Employee

Усі дописи